fredag 30 oktober 2015

Oktoberutmaning - dag 30

Dag 30 – Tio juliga saker vi inte vet om dig än.

1. Jag skickar bara hemgjorda julkort men aldrig med julfrimärken. Får inte iväg dem i tid så jag har ett lager med julfrimärken hemma för att jag köper nya varje år och tror att jag ska få iväg julkorten i tid den här gången.

2. Börjar se julfimer någon gång efter halloween. Har många julfilmer som jag måste se om varje år. Och jag vill gärna ha nya filmer också att se.

3. Jag gillar snö och kallt. Runt 10 minusgrader är perfekt. Gillar inte slaskigt och tråkigt väder. Har inget emot att skotta snö, det syns att man gjort ett bra jobb när man är klar. Fast det kanske inte måste snöa i decimeter i taget, det räcker med centimeter.

4. Jag tycker om att vara hemma och fira jul. Vill inte ge mig ut i bilen på snöiga vägar tillsammans med andra stressade julfirare. Gå hemma och ha det mysigt och äta gott och ta en promenad runt kvarteret är mer min stil.

5. Ingen julafton utan paket. Jag tycker om att köpa julklappar och börjar i början av oktober för att köpa både julklappar och födelsedagspresenter till barnen samtidigt. Måste planera så det blir lagom mycket till födelsedag och jul till båda (de fyller år på halloween den 31/10 och runt 1:a advent den 3/12). Händer ofta att jag har någon sak för lite till sonen som fyller på i december och efter födelsedagen måste handla mer. Men annars är mitt mål alltid att ha handlat klart till början av december.

6. På tal om julklappar. Det är alltid svårt att hitta på något bra till maken. Han har ingen speciell önskelista och tycker han kan köpa det han vill ha själv. Svårt varje år.

7. Har väldigt lätt att köpa lite för många julklappar. Det är ju så kul och om man köper några då och då så har man plötsligt en hel hög.

8. Har haft turen att få en personligt julshow senaste åren framförd av barnen.  De har övat och planerat och bjudit in oss med en lapp på skafferiet. Sedan får vi sitta och njuta till sång och får fika under tiden. Härligt tradition!

9. Jag gillar att köpa julböcker med pyssel eller recept, men blir nästan alltid besviken. De är mycket finare på utsidan och vad de lovar än innehållet som oftast är tunt. Brukar bli gladare över jultidningarna (framför allt Allers jultidning, Amelia Jul och 101 nya julidéer) som jag köper varje år.

10. Gillar tiden fram till julafton bäst, då man går och väntar och längtar efter julen och njuter av allt. När den väl är här så är det över så fort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar