lördag 12 november 2016

Snökanon och trafikkaos

Till och med två bussar på morgonen.
 Jag hade tur och fick åka buss från Solgård, Pendeltåg från Huddinge till Årstaberg och sedan buss till jobbet. Sedan började det bli lite för mycket snö.All busstrafik i hela Stockholm ställdes in. Lastbilar stod tvärs över vägarna och stoppade trafiken, och många hade inte vinterdäck på då vintern kommit plötsligt och utan förvarning. Det snöade, och snöade hela dagen. Jag gick hem klockan 15 så fort jag kunde tillsammans med en annan från jobbet. Det var inte plogat på vägarna och vi såg inte så mycket bilar. Trottoaren hade varit plogad för ett tag sedan så den var mindre snö på än bilvägen. Vi pulsade fram i snön mot stationen. Det var otroligt vackert med allt det vita och stora snöflingor föll hela tiden när vi gick.

Otroligt vackert och snö överallt
 Vi kom fram till stationen och strax kom mitt tåg. Det var proppfullt, nästa skulle komma om 3 minuter. Under tiden tittade jag på trafiken under pendeltågsperrongen. Det är visst en uppförsbacke där. Lastbilar stod längs med kanterna då de inte kom upp. Längst upp i korsningen stod en lastbil på tvären. Och en personbil började glida bakåt! En galning med sommardäck? Det tog närmare 10 innan tåget kom men då var det gott om plats.

Mycket snö när jag kom hem efter jobbet.
 Väl hemma så hade barnen skottat. Fast inte riktigt allt...

Någon har byggt en snögubbe med armar
Nästa dag var fortfarande alla bussar inställda. Jag gick till Huddinge och tog tåget och gick sedan till jobbet. Såg flera snögubbar på vägen.

Intressant att höra hur alla på jobbet tagit sig hem dagen innan. En gick hem, tog 3,5 timmar. En kom hem på 2 timmar, en annan 9 timmar. Jag hade tur och klarade mig bra verkar det som.

På hemvägen från jobbet så gick jag till Årstaberg. Bussarna hade börjat gå men det var 18 minuter till nästa buss och då kunde jag gå på 20 minuter och vara säker på att komma fram. I Huddinge så kom faktiskt buss 705 så jag slapp gå hem.

Snö och sol
På lördagen var det soligt ute och härligt vinterväder. Perfekt för en promenad med broddar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar