lördag 12 februari 2011

Snökaos

I slutet av veckan skulle det komma mer snö. Varför? Nu när trottoarerna var torra och fria från is så började man tro att våren skulle komma. Jag vet ju att det bara är början av februari, som är en vintermånad, så jag lurar mig själv. Men när solen skiner och snön smälter så hoppas man trots allt.


Jonatan var så besviken att han grät. "Det kommer aldrig att bli sommar" sa han efter att vi kommit hem från skolan på torsdagen och fick skotta 1-2 dm snö för att kunna komma in.



På fredagsmorgonen så snöade det fortfarande. Det blåste och det var drivor med snö överallt. Fick skotta ett par decimeter snö till. Tänkte ta bussen, men hörde på radion när jag skottade att alla bussar i Stockholm var inställda! Det hade faktiskt plogats ute på vägen så det var bara någon dryg dm snö så jag skottade fram bilen och körde till stationen på hala, sliriga vägar.

Vid stationen stod 6:30-tåget inne för ett tåg framför hade gått sönder och var tvunget att tas bort. Tåget kom iväg ca 7:30. Jag hade ringt Tomas och sagt att han skulle jobba hemma om han kunde. Tågen gick inte så bra under dagen. Inställa bussar och även tunnelbana som hade problem gjorde att det var flera som inte kunde ta sig till jobbet alls.

På hemvägen sturlade fortfarande pendeltågen, men nu hade det slutat snöa och solen sken. Tåget kl 15:00 var inställt och tåget 15:15 kom först 15:30. Men det var inte så illa med tanke på flera andra tåg som var mer än en timmes försening på.

Tog bilen hem och hämtade Tomas. Det var inte plogat sedan igår i Solgård och riktigt läskigt att köra. Bussgatan var perfekt plogad, och vi såg faktiskt dagens första SL-buss trots att de inte skulle gå enligt hemsidan, konstigt. Vid skolan var det inte alls bra plogat. Fanns inte plats att parkera så Tomas fick gå in och hämta barnen så var jag kvar i bilen. Jag fick köra lite fram och tillbaka för att släppa förbi bilar.

På hemvägen stannade vi vid ICA och handlade lite mjölk och fredagsmys. Väl hemma fick vi ställa bilen mitt i gatan för att skotta så vi kunde köra in bilen. Helt otroligt hur mycket snö det hade kommit. En granne höll också på att skotta för att få in sin bil. När vi var klara gick vi in och tänkte in gå ut mer på ett långt tag kändes det som, gärna stanna inne tills det blir vår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar