tisdag 11 januari 2011

Is och halka

Det var verkligen halt idag på morgonen när jag gick till jobbet. Is på trottoaren så jag gick sakta och tittade ner hela tiden för att inte halka. När jag nästan var framme så hörde jag någon skrika genom musiken jag lyssnade på. Jag tog ur lurarna för att höra vad det var. En bit fram låg det någon på trottoaren och skrek. Vi var väl tre som kom fram nästan samtidigt till en kvinna som hade ramlat. Hon hade slagit i armen och hade verkligen ont. En av de andra försökte ringa ambulans men kom inte fram. Den andra försökte men kom inte heller fram. Jag ringde och lyckades att komma fram och pratade med SOS. Som tur var så var det precis utanför jobbet så jag kunde säga vilken gata det var. Den jag pratade med hörde hur ont kvinnan hade så en ambulans skickades.

En man (som brukar komma samma tid som jag, troligen på samma tåg) kom fram när jag ringde och hjälte också till. Han la sin portfölj under hennes huvud så hon inte skulle ligga med det på marken, vi kunde inte hjälpa henne upp eftersom hon hade så ont. Flera som gick förbi frågade om vi ringt ambulans. Det kändes som om det tog lång tid för ambulansen att komma, men jag kollade inte på klockan så jag vet inte exakt hur lång tid det tog. Hon hade väldigt ont och sa att armen var av vid armbågen, läskigt värre!

Till slut kom ambulansen. Jag och mannen som satt ner med henne var de enda som var kvar. Ambulanspersonalen höll på att halka när de gick ur ambulansen, isgata. De kollade läget och tänkte ta av jackan och sätta på en uppblåsbar sak på armen för att stabilisera den, men hon hade så ont att de valde att inte göra det. Istället fick hon lustgas och morfin för smärtan så att de kunde få upp henne på båren och in i ambulansen. När de var klara med allt gick vi in till jobbet, halkigt precis där man går inte trots att det anmälts till fastighetsägaren igår (undrar om fler kommer att bryta något?). Jag frös trots att jag hade tights under jeansen. Hur kall var inte hon som legat på marken i en halvtimme? Hoppas att allt gick bra på sjukhuset för henne i alla fall. Är lite sugen på broddar nu säger jag bara...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar